HABER DETAY

12 Ocak 2009 18:18

En iyi 50 Türkçe rock şarkısı

Blue Jean dergisi yazarlarının belirlediği 100'e yakın şarkı; Tolga Akyıldız (Hürriyet Cumartesi), Şafak Ongan (Dream TV), Güven Erkin Erkal (Yüxexes), Naim Dilmener (Milliyet), Kutlu Özmakinacı (Hürriyet Keyif), Melis Danişmend (Rolling Stone), Eren Erdem (Uniq), Birsen Birdir (Yüxexes), Deniz Durukan (Müzik Eleştirmeni), Çağlan Tekil (Blue Jean), Doğu Yücel (Blue Jean), Afşin Akın (Menajer) gibi deneyimli isimler tarafından oylandı.  En çok oy alan ilk 50 şarkı Z'den A'ya doğru sıralandı. İşte tam liste...

ZAMAN
Asfalt Dünya
Söz/Müzik: M. Emrah Özdamar
Albüm kitapçığı dışında, röportajlarında ve kliplerinde de yüzlerini saklayan bir grup Asfalt Dünya. Bu tarz meraklandırıcı tanıtım hareketleri, ülkemizde pek başarıyla sonuçlanmasa da, dahası grup yeterince konser veriyor olmasa da, Asfalt Dünya'nın nitelikli şarkıları bir şekilde yolunu buldu ve dinleyicisiyle buluştu. "Zaman" grubun "Ormanlar Kralı" adlı ilk albümünden çıkan ikinci klip şarkısı oldu. "Zaman"ın yanı sıra ilk klip şarkısı "Beni Severmiş O", grup adına ilerisi için umut veren şarkılardı…
"Ormanlar Kralı" Pasaj Müzik, 2007  

Y.O.K.
Çilekeş
Söz/Müzik: Çilekeş
Çilekeş, Türk rock piyasasında son yılların en heyecan verici oluşumlarından biri hiç kuşkusuz. Grup, ilk klibini albümle aynı adı taşıyan parçaya, "Yok"a çekti. Akılda kalıcı ve akıcı sözleri sizi şarkıya doğru iten başlıca sebepler. Karamsar sözleri zaman zaman usta gitar hareketleriyle öfkeli bir çığlığa dönüşüyor. Grubun sadece işine odaklanıp, ortalarda pek görünmemesi ve kimseyle ağız dalaşına girmemesi, hanelerine hep artı puan olarak yazıldı.
"Y.O.K." On Air, 2005

YİNE
Kurban
Söz: Deniz Yılmaz
Müzik: Deniz Yılmaz & Kerem Tüzün
Kurban'ın ikinci uzun albümü "İnsanlar"dan çıkan ilk ve tek single'dı "Yine". "İnsanlar" albümünün üzücü bir hikâyesi var; yoğun ve stres verici kayıt süreci, grubun dağılmasıyla sonuçlanmıştı. Ülkenin nev-i şahsına münhasır gruplarından biriydi Kurban, dolayısıyla zamansız dağılmaları, sadece fanlarını değil, herkesi üzdü. Grup dağılmasa "Yine", hem albümün hem albümde yer alan "A" gibi başarılı şarkıların yolunu açacaktı ama olmadı… "İnsanlar" Pasaj Müzik, 2005 

YALAN
Kurban
Söz/Müzik: Deniz Yılmaz
Modern Türk rock tarihinde "hit" kelimesini en doğru ifade eden şarkı "Yalan"dır. 3.5 dakikalık şarkı süresi, aşk hakkındaki "dürüst" sözleri ve dinlediğiniz anda dilinize yapışan nakaratıyla "doğuştan" bir hit. Yani o uçmalı muçmalı klibi olmasa da, Kurban değil de X biri tarafından söylense de aynı etkiyi yaratırdı. Kurban, "Yosma" ve "Yine" gibi şarkılarıyla "Y" ile başlayan hit'lerine devam etti.
"Kurban" Tempo Müzik, 1999 

YAĞMURLAR
Şebnem Ferah
Söz: Şebnem Ferah & Sezen Aksu
Müzik: Şebnem Ferah
Şebnem Ferah'ın şarkı sözlerini Sezen Aksu ile birlikte yazdığı "Yağmurlar", duyguları suiistimal etmeden "damardan nasıl girilir"in dersini veriyor adeta. Düzenlemesi İskender Paydaş, Tarkan Gözübüyük ve Demir Demirkan'a ait olan şarkı, Şebnem'in tüm eserlerindeki mükemmeliyetçi hissin ilk örneklerinden biri. Ayrılık sonrası zoraki bir vedayı mı, yoksa bir platonik aşkı mı anlatıyor, tartışılır; ama Türk rock tarihinin en iyi baladlarından biri olduğu tartışılmaz.
"Kadın" Karma Müzik Yapım, 1996

TEK BAŞINA
Erkin Koray
Söz/Müzik: Nuri Kurtcebe
"Tek Başına", söz ve müziği çizer Nuri Kurtcebe'ye ait, özellikle sevdiklerinden uzakta olanların duygularına tercüman olan sayılı Türkçe rock şarkılarından biridir. Erkin Koray orkestradan vazgeçip gitarın yanı sıra klavyeyi de üstlendiği dönemi GS Lisesi'nin bahçesinde verdiği "Tek Başına Konser" albümüyle ölümsüzleştirmişti. Erkin Koray'ın halen konserlerinde seslendirdiği, seslendirmese de yoğun istek aldığı şarkılardan olan "Tek Başına" daha sonra Kramp tarafından da yorumlandı.
"İlla ki" Emre Plak, 1993

TAMİRCİ ÇIRAĞI
Cem Karaca
Söz/Müzik: Cem Karaca
Türkiye'de şarkılarda hikâye anlatıcılığı, çok fazla şarkı yazarının başarılı olduğu bir alan değildir; ama yeni kuşaklar örnek istiyorsa, dönüp bakabilecekleri bir anıt gibi durur "Tamirci Çırağı". Arabasını tamire getiren zengin güzel kıza âşık olan fakir çırağın hikâyesinden kocaman bir destan çıkarır Cem Karaca. Kırık bir aşk hikâyesinden sınıf çatışmasına uzanır, vokaliyle de bu gerilimi sonuna kadar dinleyiciye hissettirmeyi başarır. Hem siyaset hem aşk 1975 yılının Türkiyesi'nde bundan daha iyi anlatılamazdı.
"Parka / İhtarname" Yavuz Plakçılık, 1977

SÖZLERİMİ GERİ ALAMAM
Bulutsuzluk Özlemi
Söz/Müzik: Nejat Yavaşoğulları
Türk rock tarihinin en güzel kapanış şarkılarından biri. "Uçtu Uçtu"nun sonunda yer alan bu parça hakkında ne desek az. Nejat Yavaşoğulları'nın sözleri, Akın Eldes'in solosu, Sina Koloğlu'nun girişteki piyano kısmı, bir hit olmasına karşın kendi içinde değişken bir yapıda olması bu şarkıyı benzersiz kılmaya yetiyor. "Tepedeki Çimenlik" ile birlikte Bulutsuzluk'un bizlere armağan ettiği en güzel slow şarkı.
"Uçtu Uçtu" Ada Müzik, 1991

SKA LONGA
Athena
Söz: Gökhan Özoğuz
Müzik: Athena & Anonim
Athena, ska ve Oİ soslu punk'ın popüler olabileceğinin ülkemizdeki tek kanıtı. Elbette heavy metalden punka evrilirken daha çok The Exploited, Major Accident gibi gruplardan esinlendikleri için sertlikleri de o ölçülerdeydi. "Holigan" isimli ilk albümlerinde yumuşama gösterdikleri için tepki almadılar değil, ama tepkilere rağmen başarılı bir kariyer inşa ettiler. Albümün çıkış şarkısı olan "Ska Longa", ölümsüz eser "Nihavent Longa"nın ska tarzında yorumlanmış hali aslında. Şarkının klibinde o dönem İstanbul punk piyasasının tanınan simaları yer aldı.
"Holigan" NR1 Müzik, 1997

SEVENLER AĞLARMIŞ
3 Hürel
Söz/Müzik: Feridun Hürel
3 Hürel, 1970'lerde fırtına gibi esmiş, 1999'da ise tekrar bir araya gelerek hayranlarını sevindirmiş, daha sonra yeniden sırra kadem basmış bir Anadolu rock efsanesi. Onların en bilinen şarkısı "Sevenler Ağlarmış", Feridun Hürel'in icadı olan çift saplı saz-gitarla çalınan giriş rifi, nakaratı ve Haluk Levent versiyonunda bulunmayan saykedelik finali ile rock tarihine altın harflerle yazılan bir şarkı. 3 Hürel dendi mi, "Bir Sevmek Bin Defa Ölmekmiş"i de atlamamalı tabii.
"3 Hürel" Diskotür, 1974

SABIR Göksel
Söz/Müzik: Göksel
Göksel'in rock olup olmadığı tartışılır ama "Sabır" konusunda bir tartışma gütmemiz saçma olacaktır. Sadece Yavuz Çetin faktöründen dolayı bile "Sabır"ı rock çerçevesinde değerlendirebiliriz. Yavuz Çetin'in talkbox efektli funky gitarları ve nefis solosu ile şahlanan bu alternatif pop-rock şarkısı Göksel'in nev-i şahsına münhasır yorumuyla en sıkı rock'çının bile reddedemeyeceği bir alternatif rock şarkısına dönüşüyor.
"Yollar" Karma Müzik Yapım, 1996

RESİMDEKİ GÖZYAŞLARI
Cem Karaca - Apaşlar
Söz/Müzik: Cem Karaca
Mehmet Soyarslan
Öyle güçlü bir beste ve öyle gerçekçi sözler var ki bu şarkıda, çeşitli yorumları ve versiyonları kaydedilmesine karşın her seferinde etkileyici olmayı başardı. Karaca'nın 1960'lardaki grubu Apaşlar'la kaydettiği ilk versiyonunda (1968) gitarlar içli içli çalınır, 1997'de "Ağır Roman" için yapılan halinde kadın geri vokallerle Tom Waits-vari bir havada söyler Cem Baba. Ve her hali çok güzeldir.
"Resimdeki Gözyaşları" 45'lik single Sayan, 1968

PARAMPARÇA
Teoman
Söz/Müzik: Teoman Yakupoğlu
‘Paramparça' Türk rock tarihinin en güzel şarkı sözlerinden birine ev sahipliği yapıyor. "Bugün benim doğum günüm, hem sarhoşum hem yastayım. Bir bar taburesi üstünde babamın öldüğü yaştayım" mısraları ile kalbinden vurulmuş kimse yoktur herhalde, Teoman'ı cool bulmayanlar dâhil! Led Zeppelin'in "Kashmir"ine benzeyen bir rifle süslenen nakaratı da etkileyicidir. Daha sonra Müslüm Gürses ve Sezen Aksu tarafından da söylenen şarkı gerçek bir Türk rock klasiği.
"Onyedi" NR1 Müzik, 1999

PAPATYA
Teoman
Söz/Müzik: Rıza Erekli
Kuşkusuz Teoman'ın çok fazla hit'i var ama "Papatya"nın tarihi önemi onu bir adım öne çıkartıyor. Kalitesiz Türkçe pop'un patlama yapıp yabancı pop'u ve rock'ı ezip geçtiği ve elektrogitarı duymanızın bile imkânsız olduğu karanlık çağda Teoman'ın "Papatya"sı güneş gibi açarak Türkiye'de rock'ın yolunu açan şarkı olmuştu. Tabii bu başarıda Özlem Tekin'in geri vokallerinin katkısını da yadsımamak lazım.
"Teoman" İstanbul Plak, 1997

OYUNCAK DÜNYA
Yavuz Çetin
Söz/Müzik: Yavuz Çetin
Genç yaşta kaybettiğimiz Türkiye'nin en yetenekli gitaristlerinden biri olan Yavuz Çetin, iyi bir müzisyen olduğu kadar iyi bir şarkı sözü yazarıydı. "Oyuncak Dünya" onun kariyerindeki görkemli şarkılardan sadece biri. Şarkı, sadece akustik gitarla icra edildiği için vurucu sözleri daha öne çıkıyor. Ölümü bu şarkıların popülaritesini arttırsa da, Yavuz Çetin yaşarken de blues ve rock çevrelerinde hak ettiği ilgiyi ve sevgiyi gördüğü için yeniden popüler olmasında kötü bir niyet aramak yanlış olur.
"Satılık" TMC, 2001 

OLANLAR OLMUŞ
İlhan İrem
Söz/Müzik: İlhan İrem
Türk müzik piyasasının en farklı isimlerinden biridir İlhan İrem. "Olanlar Olmuş"u askerde olduğu dönemde kız arkadaşının en yakın arkadaşıyla evlenmesi üzerine yazdığından bahsedilir. Hikâyenin doğruluğunu bilmiyoruz ama şarkı yıllandıkça tatlandı, İlhan İrem'in kimi zaman senfonik, kimi zamansa saykedelik etkili kariyerinin kilometre taşlarından biri oldu. 1990'lardan itibaren pek ortaklıkta gözükmeyen İlhan İrem, en çok da bu tarz şarkılarla ortaya çıkmadığı için özleniyor…
"Bezgin" Türküola, 1981

NEFESİNİ TUT
Koray Candemir
Söz/Müzik: Koray Candemir
Kargo kadar başarılı bir grup her fırsatta neden dağılmaya çalışır anlamak güç. İlk dağılma sonrası Koray Candemir, Kargo tatları taşıyan solo albümü "Sade"yi çıkartmıştı. Şarkıyla bir hayli alakasız konulu klibiyle "Nefesini Tut", Koray Candemir'in Universal mağduru kariyerinin belki de en iyi çalışmasıydı. Kargo konserlerinde hâlâ Koray Candemir külliyatından seslendirilen yegâne şarkı da budur.
"Sade" Universal, 2001

MAZERETİM VAR ASABİYİM BEN
MFÖ
Söz: Mazhar Alanson Müzik: MFÖ
Türkiye standartlarında MFÖ her zaman zamanının ötesinde bir grup olmuştu, ama 1995 tarihli "M.V.A.B." albümüyle ilk defa gitar tonlarından, canlı davullarına kadar her unsuruyla sound anlamında da Batı'daki prodüksiyonların düzeyine ulaşmışlardı. Elbette bu konuda David Bowie ile de çalışmış Türk prodüktör Erdal Kızılçay'ın hakkını teslim etmek gerek. Ama söz, müzik ve vokal uyumu konusunda zaten rakipsiz olan MFÖ'nün müziğini başka bir boyuta taşıma işini başarıyla üstlenmişti.
"M.V.A.B." S Müzik, 1995

LAN N'OLDU
Kramp Söz/Müzik: Erdinç Ünlü
Kramp'ın Türk rock'ın gelişiminde eski kuşak ile yeni kuşak arasında bir köprü olması açısından çok kritik bir rolü var. Moğollar, Erkin Koray, Üç Hürel gibi gruplar etnik müzikle melez bir tür oluştururken ya da Mavisakal, Bulutsuzluk Özlemi gibi gruplar rock'n roll etkileşimli rock yaparken Kramp çıktı ve resmen Türkçe rock'ın tarifini yaptı. Darbe psikolojisinden yola çıktıkları "Lan N'oldu" ise Kramp'ın müziğini özetleyen naçizane bir eser.
"Lan N'oldu" Ada Müzik, 1996

KRALLAR
Erkin Koray
Söz/Müzik: Erkin Koray
Erkin Koray'ın saykedelik öğelerle süslediği pek çok parçası var; bunlardan biri de "Krallar". Muhteşem sözlerinin yanı sıra bas partisyonları da takdire değer. Erkin Koray'ın bir vokalist olarak da ustalığını konuşturduğu bu şarkı, sanatçının arabesk soslu sounduna yakınlık duyan kitlenin uzak durduğu ya da bilmediği bir çalışmadır. Basit örnekle, sayısız Erkin Koray toplaması içinde "Krallar"a yer vereni yok denilecek kadar azdır…
"Krallar" 45'lik single Doğan Plak, 1974

KÖPRÜALTI
Duman
Söz/Müzik: Kaan Tangöze
Duman'ın aynı isimli albümü sadece Türk alternatif rock'ını canlandırmakla kalmadı, Türk müziğine kulağını kapayan ve sadece Batı'ya özenen rock müziğimizi bir çıkmazdan kurtardı. Bunu uzun süre Seattle'da yaşamış üyelere sahip bir grubun yapmış olması ise işin enteresan kısmıydı. "Köprüaltı" dünya için küçük, Türkiye için büyük bir devrimin ilk adımıydı.
"Eski Köprünün Altında" NR1 Müzik, 1999

KORKU
Yaşar Kurt
Söz/Müzik: Yaşar Kurt
90'lı yıllarda eline akustik gitar alan her gencin ellerinden, dilinden dökülmüştür bu parça ve Yaşar Kurt'un sadece gitar ve vokaliyle kaydettiği efsanevi "Sokak Şarkıları" albümü. Klipsiz, reklamsız, sadece kulaktan kulağa yayılarak bir kült halini alan albümün etkileyici şarkısı "Korku" aynı zamanda bu ülkede kaleme alınmış en etkileyici anti-militarist sözlerden bazılarını barındırıyor. Kurt'un kendi ününü de aşan "Korku" son 20 yılın gerçek anlamda marş olmuş az sayıda şarkısından birisi.
"Sokak Şarkıları" Ada Müzik, 1994

KATİL DANS
Çilekeş
Söz/Müzik: Çilekeş
Çilekeş'in ikinci albümüne adını veren "Katil Dans", algısı zor yapısıyla piyasadaki basit şarkılardan bıkan dinleyiciyi biraz olsun rahatlatıyor. Altı küsur dakikalık süresi ve dur kalklarıyla hit formatının bir hayli dışında kalan parça, bu haliyle bir yandan da meydan okuyor piyasaya. Parçanın ikinci bölümünde Dredg etkileri iyice hissediliyor. Grup başta "Katil Dans" şarkısınınki olmak üzere progresif öğeler taşıyan yeni sound'uyla belki çok satamayacak ama yıllar geçse de hep sevgi ve saygıyla hatırlanacak.
"Katil Dans" Pİ Müzik, 2008

KARIŞMASIN KİMSELER
Gripin
Söz: Birol Namoğlu
Müzik: Murat Başdoğan, Birol Namoğlu
Gripin, adını ilk olarak barlardaki cover programlarıyla duyurdu. Ardından yabancı grupların ön grubu olarak konser ve festivallerde yer almaya başladılar. Kendi parçalarını yazmaya başladıklarında bu işi iyi kıvırdıklarını görmüş olduk. "Karışmasın Kimseler" başarısız klibine rağmen ulaşması gereken kitleye ulaştı. Çoğu Gripin parçası gibi bu parça da hüzünlü sözler içeriyor. Ama kabul etmek gerekir ki, bu tarz sözler Gripin kimliğine çok yakışıyor. "Hikâyeler Anlatıldı" SONY BMG, 2004

KALAMIŞ PARKI
Kargo
Söz: Mehmet Şenol Şişli, Müzik: Selim Öztürk
Kargo, kariyerinin en ayrıksı albümü "Yalnızlar Mevsimi"ni çıkarana kadar kadrosundaki yakışıklı kontenjanı yüzünden bir rock grubundan çok bir boy band muamelesi gördü. Ancak bu albüm sayesinde rüştünü ispat etti, herkesçe saygı gördü. Bunu da albümden çıkan ilk single "Arabik Fahişe"den çok Şebnem Ferah katkılı "Kalamış Parkı"na borçlu. Selin Toktay'ın en güzel haliyle rol aldığı bu klip, aynı zamanda Şebnem Ferah'ın kırmızı saçlarıyla da hatırlarda hâlâ. Şebnem Ferah bu şarkının kariyerindeki en iyi düet şarkı olduğunu belirtmişti bir röportajında. Katılıyoruz.
"Yalnızlık Mevsimi" Plaza Müzik Yapım, 1998

İKİ YOL
Mavi Sakal
Söz/Müzik: Kaan Altan
"Kan Kokusu" albümü ve çıkış parçası "İki Yol" birçok açıdan öncü karakterlere sahip işlerdi. Tam anlamıyla klasik Türkçe rock grubu olan Mavisakal, Kaan Altan'ın karanlık kimliğini ön plana çıkartması ve Genç Osman'ın bu karakterle kurduğu süper uyumla çok ayrıksı bir yapıta imza atmıştı. "İki Yol" hem birçok türden aynı anda etkilenen müzik tarzıyla, hem sözleriyle, hem de mükemmel klibiyle Türk rock'ının kilometre taşlarından biri olarak kabul edilebilir. "Kan Kokusu" Plaza Müzik, 1998

ISSIZLIĞIN ORTASINDA
Moğollar
Söz ve Müzik: Cahit Berkay
Anadolu pop'un kurucu isimlerinden Moğollar'ın birçok şarkısı bu derlemeye girebilirdi fakat bazıları anonim çıkışlı olduğu için, bazıları ise enstrümantal şarkı sınıfına girdiğinden "Issızlığın Ortasında"yı seçtik. 70'lerin etnik rock efsanesi Moğollar'ın 1994'teki dönüş albümünde yer alan şarkı eski bir grubun taviz vermeden çağa nasıl ayak uydurabileceğini gösteriyor. Sivas katliamına değinen sözleri ise tokat gibi çarpıyor.
"Moğollar'94" Ada Müzik, 1994

HER GECE
Mirkelam
Söz/Müzik: Fergan Mirkelam
Rock'a arabesk etkiler ilk kez Erkin Koray'la girmiş olsa da, başka isimlerce devamının getirildiği söylenemez. Mirkelam, başarılı bir tanıtım çalışması sonucu "Her Gece" adlı şarkıyla resmen patladı. "Koşan adam" olarak ünlenen şarkıcı, prodüktör İskender Paydaş'ın büyük katkısıyla gerek vokal, gerekse sound anlamında rock ile arabesk'i mükemmel bir şekilde sentezledi. Bu sayede şarkı, toplumun her kesiminden kabul gördü. Albüm ve şarkı o denli büyük bir başarı kazandı ki, kendisi dâhil hiç kimse o başarıya ulaşamadı.
"Her Gece" İstanbul Plak, 1996

HAREKET VAKTİ
Umay
Söz/Müzik: Barlas Erinç
1990'ların pop müzik patlaması içinde bir kadın kalabalıktan sıyrıldı, kimselerinkine benzemeyen şarkılar yazdı, Mete Özgencil imzalı ayrıksı kliplerle desteklediği karakterli albümler yaptı ve sonrasında kitaplar yazmak dışında yeraltına çekilinceye dek kült statüsüne erişmişti bile. "Hareket Vakti", Umay'ın işleri arasında en geniş kitlelere ulaşan işi oldu. 2006 yılında Emre Aydın da bu harika ayrılık şarkısıyla çok kalp kırsa da Umay'ın soğuk yorumunun yarattığı etki ayrı.
"Umay Umay" Emre Plak, 1997

HADİ BENİ GÜLDÜR
Ogün Sanlısoy
Söz/Müzik: Ogün Sanlısoy
Pentagram'ın efsanevi albümü "Trail Blazer"ın vokalisti olarak 1990'larda haklı olarak kültleşmişti Sanlısoy. İlerleyen yıllarda ise solo albümlerinde şarkı yazarı olarak da anılacağını belli etti ve derdini doğrudan ve etkileyici biçimde anlatacağı sözler yazdı. Sanki o an dinleyen kişiye özel konuşuyormuş hissini verdiği "Hadi Beni Güldür", Ogün'ün bu konudaki en başarılı şarkılarından. Sakin ve yumuşak bir biçimde başlayan parça, nakaratında da gerçekten yüz gülümsetmeyi başarıyor.
"Üç" Sony Müzik, 2006

GEMİLER
Orhan Atasoy
Söz/Müzik: Orhan Atasoy
Piyasada "Asit Orhan" olarak tanınan, albümü "Yanmışız"da Fuat Güner, Özkan Uğur, Fahir Atakoğlu, Taner Öngür, Kerim Çaplı gibi ağır isimlerin desteğini almış, rock'çı camia tarafındansa kıymeti yeterince bilinmemiş bir abimizdir Orhan Atasoy. Şarkısı "Gemiler" kendisinden daha ünlü olmuştur. Şarkıyı Uzay Heparı, Cem Özer, Sevda Demirel, Seyyal Taner gibi ünlü isimlerin rol aldığı Umur Turagay yapımı o dönem için son derece marjinal kaçan klip fark ettirdi. "Gemiler", yıllar sonra Teoman tarafından yeniden yorumlandı ve gene büyük başarı elde etti.
"Yanmışız" Gold, 1993

GEL GÖR BENİ
Metropolis
Söz/Müzik: Ercüneyt Özdemir
90'larda kendi formülleri içinde sıkışmış Türk rock'ın ufkunu açan albümlerden biriydi Ankaralı grubun sessiz sedasız çıkardığı "Makine". The Climb ve Kurban ile birlikte Amerikan modern rock'ını, grunge'ı ve alternatif metal'i temsil eden nadir eserlerden biriydi ve albümde özellikle "Gel Gör Beni" dikkat çekiyordu. Geçenlerde solo albümünü yayınlayan Ercüneyt Özdemir'in etkileyici yorumu da şarkının önemli kozlarından biri.
"Makine" Ada Müzik, 2002

GECE KADAR RAHATSIZ ETMİYOR
Replikas
Söz/Müzik: Replikas
Babazula ve Zen gibi grupların Erkin Koray'lardan kalan mirasla yol açtığı Türk saykedelik müziğinin lider gruplarından biri Replikas. "Gece Kadar Rahatsız Etmiyor" kafası güzel olduğu kadar, ayakları yere basan bir şarkı olmasıyla derlememizde hak ettiği yeri aldı. Sonic Youth prodüktörü Wharton Tierce ile kaydedilen ve üç dakikalık süresiyle en kısa Replikas şarkılarından biri olan bu şarkı Türk saykedelik rock'ın bayrak şarkılarından biri.
"Avaz" Pozitif, 2005

ELE GÜNE KARŞI
MFÖ
Söz: Mazhar Alanson, Müzik: Fuat Güner
Klasik Türk rock albümleri kategorisinde "Ele Güne Karşı Yapayalnız"ı bir numaraya oturttuğumuzda "MFÖ rock mı" tartışması doğmuştu bazı forumlarda. Fakat grubun aile ağacının köklerinde Barış Manço, Kurtalan Ekspres, Erkin Koray gibi isimlerin olması, şarkılarının The Beatles esintili rock formunda yazılması (MFÖ şarkılarının rock cover'larını düşünün) bile onları rock kategorisinde değerlendirmek için yeterli sebepler. ‘Ele Güne Karşı'ya gelecek olursak, bu şarkı kendini fazlasıyla anlatıyor zaten.
"Ele Güne Karşı Yapayalnız" Balet Plak, 1984 

DÖNENCE
Barış Manço
Söz: Barış Manço, Müzik: Ahmet Güvenç, Bahadır Akkuzu, Celal Güven, Nejat Teldal
Bazı şarkılar vardır, bu topraklarda doğduğunuz için kendinizi şanslı hissedersiniz, işte ‘Dönence' böyle bir şarkıdır. Aynı besteyi Deep Purple yapmış olsa tahminen en büyük rock klasikleri arasına girerdi, Barış Manço yaptığı için bir tek Türkiye, ha bir de Japonya biliyor:) Saykedelik rock'tan progresif rock'a uzanan bu şarkıda Kurtalan Express'in rolü çok büyük. Ahmet Güvenç'in basları ve Bahadır Akkuzu'nun solosu benzersiz. Ama tabii ki Barış Manço'nun karizmatik vokalleri şarkının en büyük artısı.
"Sözüm Meclisten Dışarı" Emre Plak, 1981

DENEK HAYATIM
Sakin
Söz/Müzik: sakin
Yerli rock gruplarının çoğunlukla aşk veya bireysel duygular hakkında şarkı sözleri yazdığı günümüzde bazı gruplar rock müzikte olması gerektiği gibi sosyal duyarlılıkları sözlerine yansıtıyor. Bunlardan biri de sakin. ‘Denek Hayatım' Ankara demiryolu hattında yaşanan hız treni kazasını didaktik olmayan etkili tümcelerle eleştirmeyi başaran bir şarkı, müzikal olarak da çok kuvvetli.
"Hayat" Rakun Müzik, 2008 

CAMBAZ
Mor ve Ötesi
Söz/Müzik: mor ve ötesi
Bu şarkı sadece yıllardır fark edilmeyi bekleyen ama kısıtlı bir kitle tarafından beğenilen bir grubu fark ettirmekle kalmadı, Türk rock'ını da yeniden patlattı. Plak firması Pasaj Müzik'in ilk işi olan mor ve ötesi'ne ait "Dünya Yalan Söylüyor" albümü, albümden çıkan ilk single ‘Cambaz'ın etkileyici klibi sayesinde firmayı yükseltti ve daha birçok nitelikli isme albüm yapılmasını sağladı.
"Dünya Yalan Söylüyor" Pasaj Müzik, 2004

BU SABAHLARIN BİR ANLAMI OLMALI
Vega
Söz: Deniz Özbey, Müzik: Tuğrul Akyüz
Teoman'ın yapımcı olarak imza attığı sayılı işlerden biri de Vega'nın "Tatlı Sert" albümüydü. Universal Müzik albümü yayınladıktan bir süre sonra kapandığı için "Tatlı Sert" de değeri anlaşılamamış, yeterince kişiye ulaşamamış bir hazine olarak tarihin tozlu yaprakları arasına gömüldü. Eğer üç yıl kadar sonra Vega kendi çabasıyla "Bu Sabahların Bir Anlamı Olmalı"ya klip çekmeseydi, belki de Vega ve şarkıları hep orada kalacaktı. Gruba vokalist Deniz Özbey'in ‘Tamam Sustum' şarkısındaki yorumu nedeniyle burun kıvıran hemen herkes, bu şarkı sayesinde fanatik birer Vega dinleyicisi oldu desek yalan olmaz.
"Tatlı Sert" Universal, 2002

BU AŞK FAZLA SANA
Şebnem Ferah, Söz/Müzik: Şebnem Ferah
Volvox sonrası solo çalışmalara yönelen Şebnem Ferah "Kadın" albümünü "Vazgeçtim Dünyadan" ve "Yağmurlar" şarkılarıyla görücüye çıkarmıştı. Ancak albümün tamamını dinleyenler ‘Bu Aşk Fazla Sana' adlı şarkıyı diğerlerinden farklı bir yere koydular. Parça, klibi çekilmeden önce insanlar arasında hit oldu, sonra gördüğü ilgi üzerine kliplendirildi. Hâlâ Şebnem Ferah konserlerinin bis şarkılarından biridir "Bu Aşk Fazla Sana"…
"Kadın" Karma Müzik Yapım, 1996

 

BİR KADIN ÇİZECEKSİN
Manga
Söz Müzik: Ferman Akgül
"Bir Kadın Çizeceksin"in (ki rahatlıkla argo bir anlama çekilebilirmiş!) başarısında animasyon klibin ve erkeklerin hislerine tercüman olan nakaratın rolü büyük. Daha önce ana akım piyasada rastlamadığımız rap vokal, numetal ve Türk müziği füzyonunun ilk "yerüstü" örneklerinden biri olması da bu başarıyı getiren etkenlerden biriydi. Bize göre Manga'nın daha iyi şarkıları var ama Türk rock'ı hareketlendirmesi açısından "Bir Kadın Çizeceksin"in önemi es geçilemez.
"Manga" SONY BMG, 2004

BİR DERDİM VAR
Mor ve Ötesi
Söz/Müzik: Mor ve Ötesi
İlk olarak Çağan Irmak'ın "Mustafa Hakkında Her şey" isimli filminde duyduğumuz ‘Bir Derdim Var' grubun en büyük ticari başarısı olan "Dünya Yalan Söylüyor"un lokomotif şarkılarından biriydi. Temelinde Mor ve Ötesi'nin kişisel bir depresyonu anlattığı şarkı müzikal yapısıyla da birçok gruba esin kaynağı oldu. Bu şarkıdan sonra "delay"lı gitarlarla başlayan birçok şarkı dinlemiş olmamız bile bunun bir göstergesi.
"Dünya Yalan Söylüyor" Pasaj Müzik, 2004

BİR
Pentagram
Söz/Müzik: Pentagram
İlginçtir, Pentagram'ın en popüler şarkısı olarak kabul edebileceğimiz "Bir"in klibi, çeşitli sebeplerden dolayı televizyonlarda çok nadiren gösterilmiştir. "Bir" albümü ise yayınlandığı dönemde büyük bir ilgiye mazhar olamamıştı. Fakat genç kuşak, medyanın ve eski kuşak Pentagram fan'larının yeterince ilgi göstermediği bu şarkıya ve Pentagram'ın mirasına sahip çıktı. "Bir", Türk müziğinin metal'le, siyahın ise tasavvuf felsefesiyle birleştiği yeri en güzel ifade eden şarkılardan biri.
"Bir" Böcek Yapım, 2002

BERTARAF ET
Hayko Cepkin
Söz/Müzik: Hayko Cepkin
Bundan beş yıl önce şarkılarında brutal vokal içeren, korku filmlerinden çıkmışa benzeyen "freak" bir solistin Türkiye'nin en popüler müzisyenlerinden biri olacağını söylense sanırım herkes güler geçerdi. Hayko radyolara ve televizyona brutal-scream vokal gibi açık edilmemiş tabuları sokmayı başardı. Türk sanat müziği makamlarını rock müziğin içine katması da yabana atılır bir cesaret gösterisi değil. Kendini daha özgür ifade ettiği ikinci albümünün çıkış parçası "Bertaraf Et", Hayko Cepkin darbesinin en ağır tanklarından biri.
"Tanışma Bitti" EMI, 2007 

BENİMLE OYNAR MISIN?
Bülent Ortaçgil
Söz/Müzik: Bülent Ortaçgil
"Benimle Oynar Mısın", yaşayan en büyük Türk ozanlarından biri olan Bülent Ortaçgil dendi mi akla gelen ilk şarkı olmayı sürdürüyor. En iyi albümü olarak kabul edilen "Benimle Oynar Mısın"da yer alan şarkı, Ortaçgil'in üslubunu, dünyaya ve müziğe olan bakış açısını mükemmel bir şekilde özetliyor. 2004 yılında Amerika'da da yayınlanan albümün Amerika'da da başyapıt olarak taçlandırıldığını belirtelim.
 "Benimle Oynar Mısın" Piccatura, 1974

 

BEN ÖLMEDEN ÖNCE
Fatih Erdemci
Söz/Müzik: Fatih Erdemci
Listenin en farklı şarkılarından biri bu. Rock olup olmadığı tartışılabilir belki ama bu durum yüksek sayıda oy almasını engellemedi. Fatih Erdemci, "9'da 9" adını taşıyan, 9 ayrı genç şarkıcının birer şarkıyla katıldığı karışık albümün klip çekilen iki parçadan birinin sahibiydi. "Ben Ölmeden Önce", özellikle sözleriyle aşktan, ayrılıktan beslenen zamane şarkılarından keskin çizgilerle ayrıldığı için beklenmedik bir ilgi gördü. İlginin bir sebebi de parçanın nitelikli klibiydi elbette. Şarkı daha sonra Fatih Erdemci'nin solo albümünde de kendine yer buldu.
"Yaşamak Zor" Tempo Müzik, 1998 

BELKİ ÜSTÜMÜZDEN BİR KUŞ GEÇER
Yüksek Sadakat
Söz/Müzik: Kutlu Özmakinacı
Aslında yeni bir grup olsa da, Yüksek Sadakat'i Türk rock arenasında önemli kılan iki unsur var. İlki, "yediden yetmiş yediye seslenen" nadir rock gruplarından biri olması. İkincisi ise Kutlu Özmakinacı'nın çok net bir şekilde koyduğu üzere Batı'dan bakılınca Doğulu, Doğu'dan bakılınca batılı hissi veren müzik rotası. İşte o rotada karşımıza çıkan en güzel limanlardan biri de "Belki Üstümüzden Bir Kuş Geçer".
"Yüksek Sadakat" DMC, 2006

BAHAR
Özlem Tekin
Söz/Müzik: Özlem Tekin
Sevgilisini öldürüp, paketleyip gömmeye çalışan bir kadının öyküsünün bugün bütün kanallarda yayınlandığını düşünmek zor; ama Özlem Tekin, cesaretiyle pek çok konuda memleketin ufkunu açan isimlerden birisi olduğundan pek de şaşırtıcı gelmiyor aslında. Her albümde farklı sound'lar deneyen Tekin için "Bahar" onun elektronik rock dönemine denk geliyor. Ve yayınlanmasının 10 yıl sonrasında kulağa hâlâ çok modern geliyor bu öfkeli ayrılık şarkısı.
"Öz" İstanbul Plak, 1998 

AŞK VE PARA
Kesmeşeker
Söz/Müzik: Cenk Taner
1980'leri malum sebepler dolayısıyla birkaç isim dışında büyük ölçüde sessiz geçiren Türk rock'ında birtakım hareketler başlıyordu 1990'ların başında. Başını Kesmeşeker'in çektiği "Kadıköy sound" gibi mesela. Grupla yolu sadece ikinci Kesmeşeker albümü "Aşk ve Para"da kesişen Serdar Öztop'un akıcı riff'leri şarkıyı taşıyor, sondaki solosuyla da kanatlandırıyor. Memleketin en iyi şarkı yazarlarından ve "Şeker"in esas adamı Cenk Taner'in kalemi de her zamanki gibi mükemmel: Hem ironik, hem hüzünlü, dibine kadar da gerçekçi.
"Aşk ve Para" Uzelli Müzik, 1993

AMAN AMAN
Duman
Söz/Müzik: Ari Barokas
Çağdaşı Türk gruplarına Doğu ezgili vokallerin korkulacak bir şey olmadığını gösteren grup Duman, bu şarkıda işin dibine kadar iniyor ve bir meyhane faslını rock'a uyarlıyor. O tarihe kadar sadece Kaan Tangöze'nin şarkı yazarlığında ilerleyen grupta, Ari Barokas'ın imzasını attığı ilk şarkılardan olan "Aman Aman", "Seni Kendime Sakladım"ın en sevilen hit'i olmakla kalmadı, grubun zengin repertuarının en güçlü parçalarından birisi haline de geldi.
"Seni Kendime Sakladım" NR1 Müzik, 2005  

ALEV ALEV
Feridun Düzağaç
Söz/ Müzik: Feridun Düzağaç
"Kendimi arıyorken olmaktan korktuğum yerdeyim, sendeyim" gibi bir mısra bile bu şarkıyı en iyi Türkçe aşk şarkılarından biri yapmaya yetiyor. Düzağaç'ın kendine has söz oyunlarına minimum oranda başvurduğu şarkı, yayınlandığı dönemde Kral TV'de de yüksek rotasyon elde etmişti. Söz ve müziği Feridun Düzağaç'a ait olan şarkı, namı diğer F.D'nin ‘Lavinia' ve ‘F.D.', ‘Dipteyim, Sondayım ve Depresyondayım', ‘Beni Bırakma' gibi şarkılarını sollayarak derlememize girdi.

"Orijinal Altyazılı" Bay Müzik, 2003

Yorum 0
 

Yorum yazabilmek için giriş yapmalısın.
Giriş yapmak için tıkla!

Gönderildi Öneri Üyelik